Matlamat sistem pendidikan tamadun China
Matlamat sistem pendidikan tamadun
China
1. Untuk memenuhi keperluan kerajaan dan negara
• Demi memberikan suatu asas yang kukuh untuk mengekalkan kuasa politik,
birokrasi dan kedaulatan maharaja serta mengekalkan keharmonian masyarakat dan
taat setia rakyat terhadap raja dan negara.
• Pendidikan sebenarnya tidak menggalakkan pemikiran bebas rakyat bawahan atau
golongan atasan.
• Sebaliknya bertujuan membendung pemikirannya supaya dapat memupuk hubungan
erat rakyat dengan kerajaan, menjamin kestabilan politik dan keharmonian
masyarakat.
• Fahaman Confucianisme telah menjadi asas ideologi politik dan kurikulum
pendidikan China sejak Dinasti Han untuk mewujudkan sekelompok elit
(scholargentry).
• Kelompok ini telah menyerap nilai-nilai moral dan etika Confuciusnisme yang
akan menyokong dan memperkukuhkan status politik Maharaja China dan
kerajaannya.
2. Peperiksaan awam
• Pendidikan di China mempunyai kaitan yang rapat dengan sistem peperiksaan
yang diamalkan.
• Tiada had umur yang ditetapkan untuk mengambil peperiksaan.
• Seseorang yang lulus dalam peperiksaan awam akan menjadi pegawai dan pentadbiran
dalam sistem pemerintahan di China.
• Peperiksaan dikendalikan dengan ketat.
- Mereka yang meniru dikenakan hukuman mati.
• Untuk memastikan tidak berlakunya penipuan, pemeriksa akan dikurung sebelum
tiba hari peperiksaan.
• Mereka yang mengambil peperiksaan akan ditempatkan di dalam bilik dengan
disediakan makanan.
• Mereka dikurung selama 3 hari untuk menulis jawapan.
• Setelah lulus, mereka akan menjadi ahli seumur hidup di Emperial Academy
(organisasi intelek)
3. Untuk menegakkan hubungan dan kepentingan nilai kekeluargaan
• Sifat ketaatan terhadap ibu bapa, orang tua dan penghormatan terhadap
pegawaipegawai kerajaan.
• Untuk memupuk nilai-nilai moral dan etika yang diperlukan oleh pihak
pemerintah, maka kurikulum pendidikan adalah berdasarkan Sembilan Buku Suci
iaitu: Five classics dan The Four Books.
• Five Classics ialah Shu Ching (Book of History), Shih Ching (Book of Poetry),
Yi Ching (Book of changes), Li Chi (Book of Rites) dan Chun-Chiu (Spring and
Autumn Annals).
• The Four Books terdiri daripada Annalests, Great Learning, Doctrine of the
Mean dan Works of Mencius.
4. Untuk membezakan golongan elit (pemerintah) dan golongan massa (diperintah)
• Pendidikan China dianggap sebagai kayu ukur untuk membezakan dua golongan
ini.
• Menurut pemikir Confuciusnisme, elit yang berpendidikan tinggi ialah Chun Tze
atau manusia unggul ( the super or man).
• Oleh itu rakyat harus menghormati Chun Tze.
• Pendidikan dianggap sebagai penentu peranan dan hierarki masyarakat China
tradisional.
5. Untuk memilih pegawai kerajaan (birokrasi)
• Sejak zaman Dinasti Han, sistem peperiksaan awam telah diwujudkan untuk
memilih pegawai kerajaan.
• Calon-calon yang cemerlang dalam peperiksaan akan dilantik memegang
jawatan-jawatan kerajaan di ibu kota dan wilayah.
• Sistem ini dikekalkan sehingga kejatuhan Dinasti Ching pada tahun 1911.
6. Untuk menyebarkan pemikiran dan falsafah pemikir-pemikir China
- Antara pemikir China ialah Kung Fu Tze, Lao Tze dan Mo Tze.
Comments
Post a Comment