Dasar pendidikan di China
Dasar pendidikan di China :
- Dalam
tamadun China, masyarakat menghargai pendidikan, matlamat utama pendidikan
ialah lulus peperiksaan awam.
- Peperiksaan
awam mengandungi tiga tahap : Hsiu Tai, Tahap pertama selaras dengan
ijazah pertama, tahap kedua, Chun-Jen, setaraf dengan sarjana dan Chin
Shih, setaraf dengan doctor falsafah seperti yang terdapat pada
zaman moden ini.
- Pada
zaman Confucius, terdapat sekolah-sekolah di kampung kecul ( hamlet ),
kampung ( villaga ) dan negeri-negeri feudal.
- Satu
ciri nyata pendidikan tradisional China ialah hubungan system pemilihan
pegawai-pegawai awam melalui peperiksaan awam dan menyediakan
pelajar-pelajar untuk tiga peringkat ijazah dan tiga tahap peperiksaan.
- Pelajar
perlu menduduki peperiksaan di daerahnya sendiri sebelum menduduki
peperiksaan untuk ijazah pertama di Bandar . Diadakan dua kali
dalam tempoh tiga tahun.– Lulus menerima ijazah Hsiu Tsai.
- Peperiksaan
peringkat kedua di ibu kota provinsi , calon yang berjaya di anugerah
ijazah Chun-Jen. Peperiksaan peringkat ketiga di adakan di Ibu kota
empayar, di istana dengan kehadiran maharaja, ijazah dikenali sebagai Chin
Shih. Peperiksaan tahap kedua dan ketiga diadakan tiga tahun sekali.
- Penghormatan
kepada ketiga-tiga ahli akademik, penghormatan tertinggi diberi gelaran
Chuang Yuan.
- Mereka
yang lulus ijazah pertama akan berpeluang menjadi pegawai kerjaan , ijazah
ketiga pula layak menjadi pendidik.
- Han
Lin- Sebuah majlis ahli-ahli akademik terkemuka sebagai sebuah badan
penasihat dan penyunting., kebiasaannya bertindak sebagai kabinet
maharaja, ada dilantik sebagai tokoh kesusasteraan negara dan berkedudukan
tinggi dalam negara.
Comments
Post a Comment